zaterdag 17 november 2007

Noors voor Nederlanders

Welkom bij de cursus Noors voor Nederlanders. Een nieuwe taal leren valt niet mee. We beginnen daarom met woorden die u al kent. Het volgende rijtje woorden kunt u zonder problemen gebruiken in Noorwegen. Kijk er even rustig naar:
ark
bil
bom
bord
gul
kast
lek
mat
middag
rommelig
stift
straks
storting

Makkelijk, toch? Maar pas op: het is niet altijd wat u denkt dat het is. Hieronder hetzelfde rijtje nog een keer, maar dan met de Nederlandse betekenis erachter:
ark - blad papier
bil - auto
bom - slagboom
bord - tafel
gul - geel
kast - worp
lek - spel
mat - eten (voedsel)
middag - avondeten
rommelig - ruim
stift - nietje
straks - nu meteen
storting - parlement

In sommige gevallen wordt het Noorse woord anders uitgesproken dan hetzelfde woord in het Nederlands. Omdat dit een schriftelijke cursus is, gaan we hier niet op de uitspraak in. Voor de cursus spreekvaardigheid bent van harte welkom in ons trainingscentrum in Risør.

Graag tot ziens!

2 opmerkingen:

Hans zei

Hoi,
Emmy en John,

Ik denk iedere keer, kom laat ik eens iets van mij laten horen.
Komt alleen steeds geen donder van, omdat ik het te dru.....nou ja laat maar zitten. Je snapt het hopelijk wel Emmy, er is nog niets verandert bij die ouwe bok!
Leuke site trouwens! Uit alles proef ik dat de stap die jullie genomen hebben goed is. Jullie staan volop in het leven en genieten er duidelijk van. Natuurlijk zijn er altijd aanloop problemen tijdens zo een expeditie. Maar komt tijd komt raad!
Als het goed is gaan Dave en ik ons eerste autosport avontuur volgend jaar beginnen. Dit gebeurt volgens een door mij bedacht sponsorplan. Het komt er op neer dat i.s.m. de Almeerse media en het bedrijfsleven aan de reeds aanwezige Almeerse topsporters (Seedorf, Krajcek enz.) een autocoureur toegevoegd wordt.
Dit heeft aardig wat voeten in aarde, maar ja ik heb toch niks anders te doen! (grapje hoor, werk nog steeds)
Binnenkort gaat onze site de lucht in www.dasperacing.nl dus kun je het een en ander volgen.
Ik stop nu want er belt een potientele sponsor zie ik.
Laat binnenkort weer van mij horen.
Succes met je sollicitatie en onze groeten aan John

M.vr.racegroeten,
Hans & Davey

Anoniem zei

hoi hoi daar,
ik wil jullie even complimenteren met de leuke fotoreeks van jullie strandhuis !!
straks wat foto`s van de binnenkant en de omgeving en jullie werk....hahaha....
wens jullie HELE FIJNE KERSTDAGEN... en dan maakt het helemaal niet uit of jullie die daar of hier in nederland komen vieren.
dikke knuffelll
ank