zaterdag 4 mei 2013

Kort samengevat

Nog een paar weken en dan wonen we niet meer in Noorwegen. Een mooi moment om terug te kijken op een aantal van mijn eigen aannames over emigreren en het wonen in Noorwegen. In hoeverre klopten die eigenlijk?

1. De taal is de sleutel tot werk en sociale contacten. Ik moet dus goed Noors leren.
Deze staat in elk geval als een huis. De taal leren is de beste investering die je kunt doen als je gaat emigreren. Leg de lat lekker hoog voor jezelf zodat je voortdurend blijft leren ook als je al een aardig niveau bereikt hebt. Het is toch leuk als mensen niet meer van een kilometer afstand kunnen horen dat je een andere moedertaal hebt.
Wanhoop niet als je ondanks al je inspanningen, met succes afgelegde testjes etc. de eerste tijd moeite hebt om de dialectsprekende Noor te verstaan. Dit is heel normaal en het gaat over. Echt waar!
Verstaan is niet hetzelfde als begrijpen. Taal en cultuur houden verband met elkaar. Humor snap je vaak pas als je hetzelfde referentiekader hebt. Dat heb je niet na een week, en ook niet na een jaar. Houd vol, het wordt vanzelf beter. Verlang je naar een keertje lachten tot je pijn in je buik hebt? Boek een weekendje Nederland of kijk een paar afleveringen van Seinfeld.

2. Ik ga zeker werk vinden, maar ik moet wel een goed plan hebben om dat snel voor elkaar te krijgen.
Tja, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik had een plan A en een plan B en ging er vol in en dat heeft gewerkt. Wie zin -en de financiële ruimte- heeft om eerst een tijdje thuis te zijn, kan het ook anders aanpakken: contacten opdoen en viavia aan werk komen. Helemaal zo'n gekke methode niet voor een buitenlander die toch wantrouwen jegens "vreemden" zal moeten overwinnen. Ik ben blij met al die mensen die mij in de loop van de jaren hun vertrouwen hebben gegeven, en die het geen probleem vonden binnen het bedrijf uit te leggen waarom ze niet de voorkeur hadden gegeven aan een "local".
In het algemeen denk ik dat emigranten een te rooskleurig beeld hebben van de arbeidsmarkt in Noorwegen. Ja, er is werk, in sommige branches zelfs veel, maar het komt echt niet naar je toe. Je moet er actief achteraan en ja, de taal is belangrijk.

3. Als we straks in het mooie Noorwegen wonen, hebben we vast veel minder behoefte om op vakantie te gaan.

Helemaal mis! We zijn nooit zo vaak van huis geweest als de laatste jaren. Dat komt natuurlijk een beetje door onze regelmatige trips naar Nederland, maar nog veel meer door de behoefte aan warmte: met kerst even de winter ontvluchten en in de zomer een echt zomergevoel krijgen. Sinds we in Noorwegen wonen zijn we, op een paar dagen skiën na, niet in eigen land op vakantie geweest. Dat geeft toch te denken. Blijkbaar stellen we de Noorse natuur vooral op prijs als het een contrast vormt met iets anders, bijvoorbeeld de Nederlandse drukte.

4.Het leven in Noorwegen is behoorlijk relaxed.

Dat klopt op zich wel. Al die mooie natuur en de ruimte geven bijna automatisch een ontspannen gevoel. De werkweken zijn kort, het tempo is bepaald niet moordend en voor zo ongeveer alles zijn er financiële vangnetten. Dat klinkt prachtig, maar het heeft ook een keerzijde: de Noor mag er dan stoer uitzien als hij aan het houthakken is of een vuurtje stookt op het strand om zijn zelf gevangen vis te grillen, in het werkende leven is de gemiddelde Noor allesbehalve robuust. Presteren is een vies woord, verantwoordelijkheid nemen is eng (bovendien: daar heb je toch een baas voor?). Een zware dag of een klein pijntje? Hup, naar de huisarts maar weer. Die zonder een spier te vertrekken een ziekmelding voor één of twee weken voor je uitschrijft. Tja, en die slapheidscultuur, want dat is hoe ik het zie, die irriteert me meer dan dat ik er ontspannen van word. Ik mis prikkels, eisen, actie, tempo veel meer dan ik verwacht had.

Valt er uit dit alles een conclusie te trekken? Nou, misschien dat je van tevoren veel te weten kunt komen over de ins en outs van emigreren en het land waar je naartoe gaat, maar dat je toch niet altijd weet hoe je het in praktijk gaat ervaren. Ik las ooit ergens de volgende beschrijving: "Noorwegen is een prachtig land om in te wonen, maar een saai land om in te leven". Dat vat het voor mij perfect samen.

3 opmerkingen:

Karin zei

Veel succes! Ik heb je blog nu net herontdekt en kom graag terug.

Klaas zei

Zeer jammer! maar wat een geweldige ervaring!

Ivonne zei

Wat een mooi verhaal, wou dat ik het had geschreven.