zaterdag 22 november 2008

Spar

Na een prachtige dag met strakblauwe lucht en volop zon, warm ik me nu heerlijk aan het vuur van de houtkachel terwijl John zich in de keuken uitleeft op een nieuw recept. Net als in Nederland hanteren we hier wat het koken betreft ons "twee dagen op-twee dagen af" systeeem. Voor wie het systeem niet kent: om en om hebben we twee dagen kookbeurt, twee dagen vrij. Degene die kookt, zorgt ook voor boodschappen, afwas en avondkoffie, de ander luiert. Bevalt nog steeds! Dankzij de kortere werkdagen en dito reistijd hebben we hier netto meer vrije tijd dan we in Nederland hadden. Dus ook meer tijd om in de keuken door te brengen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat vooral John meer tijd in de keuken doorbrengt. Niet alleen om te koken, maar ook om te bakken. Er is al maanden geen supermarktkoekje meer ons huis binnengekomen, om precies te zijn sinds John het boek "500 koekjes" kocht. Het duurt natuurlijk wel even voordat we die allemaal gemaakt en geproefd hebben...

De ingrediënten voor al dat heerlijks halen we voor het overgrote deel gewoon bij de plaatselijke supermarkt (bij één van de vijf plaatselijke supermarkten) en daar redden we ons goed mee. Eens in de zoveel weken echter wijken we uit naar een grotere supermarkt om wat speciale dingetjes te kopen. Tot nu toe gingen we daarvoor meestal naar Arendal, maar sinds een paar dagen kunnen we dichter bij huis terecht. Op 20 minuten rijden zit nu namelijk een Eurospar. Een wat-Spar? Een Eurospar ja. Misschien heb je die in Nederland ook wel. Ik zou het niet weten.

Voor mijn eerste Spar-herinneringen moeten we zo'n 30-35 jaar terug in de tijd. Als ik bij mijn oma in Uitgeest logeerde (of bij mijn tante die er tegenover woonde), deden we namelijk boodschappen bij de Spar in "de nieuwbouw" (ja, dat moet wel in de jaren 70 geweest zijn, dat was toch de tijd dat je het over "de nieuwbouw" had). Ze kwamen overigens ook wel bij Appie H., herinner ik me, maar dat was de andere kant op. Voor het boodschappen doen zelf had ik geen bijzondere passie, maar wel voor twee bijkomstigheden: het voorttrekken van de enigszins ouderwetse, maar later hip geworden boodschappentas op wieltjes en het plakken van spaarzegeltjes. Ontelbare boekjes zijn er volgeplakt. Alles met behulp van zo'n zompig postzegelkussen. Vond ik ook te gek, dat kussentje, en de plakervaring is later nog goed van pas gekomen, bij mijn vakantiewerk op het postkantoor.

Maar de Spar zelf, tja. Ik zie niet veel anders voor me dan een aftands buurtwinkeltje in een dorp in Limburg waar we een keer op vakantie waren. Van geen enkele plek waar ik gewoond heb, kan ik me een behoorlijke Spar herinneren. Toch bestaat-ie nog steeds. De Spar was blijkbaar al die tijd ergens anders dan ik. Maar nu dus niet meer. Nu hebben we de Eurospar mèt 22 meter lange "vers-counter". Ook al heb ik nog nooit het aantal meters Vers geteld in een supermarkt, ik ben meteen bereid te geloven dat 22 meter een heleboel is. We hoefden dan ook niet lang na te denken toen we het fantastische Spar-nieuws in de krant lazen. Daar moesten we heen!

En zo ging ons weekenduitstapje van deze week naar de Eurospar. We hebben ons prima vermaakt. Hoewel we maar een paar boodschappen op ons lijstje hadden staan, slaagden we er in bijna een uur in de winkel door te brengen. We vergaapten ons aan een zeeduivel met opengesperde bek, antilopebiefstuk en vacuüm verpakte schapenkoppen (in bepaalde regio's is het gebruikelijk in deze tijd van het jaar schapenkop-etentjes te organiseren. Het fijne weet ik er niet van en dat wilde ik voorlopig maar zo houden ook). De krant had niet overdreven, het is een prachtige zaak die in niets doet denken aan de buurtsuper uit mijn herinnering. Op 1 ding na misschien: op de buitengevel hangt het vertrouwde, ietwat oubollige, groen-rode kerstboomlogo. Sommige dingen veranderen gelukkig niet.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Emmy en John,
Wat een gezellig verhaal hebben jullie weer geschreven. Ja, ik ken die oude Spar winkeltjes ook nog. Ik weet zelfs nog dat mijn schoonmoeder de zegels spaarde en ze dan 2x per jaar inwisselde voor geld waarmee ze een treinkaartje kocht naar haar moeder, die 3 uur reizen bij haar vandaan woonde. En ook weet ik nog dat de Spar winkelier de boodschappen iedere week keurig thuis kwam afleveren. Ben wel erg benieuwd waar die nieuwe Euro-Spar winkel zit. Dus als je dat een keertje laat weten.......grandioos zou ik dat vinden.
Las ook iets over een boek met 500 recepten van koekjes. Dat lijkt me ook wel wat. Heb nu nl weer een oven, dus zo af en toe bak ik weer eens wat lekkers. Zelfs Malin en Annika mogen meehelpen en die vinden het helemaal geweldig. Is het een boek dat makkelijk te volgen is voor mij (mijn Noors gaat al wel wat beter, lees de krant, kijk naar de tv dus het komt wel).
Het is een lange reactie geworden, maar ik kijk uit naar jouw berichtje.
Mijn mailadres is:
ansvangremberghe@gmail.com

Nicole zei

Hallo luitjes,

Het moet maar weer eens gezegd worden, Emmy je schrijft geweldig. Het leest zo lekker weg. Misschien kun je je verhalen bundelen!! Nee zonder gekheid, ik vind het altijd heel leuk om jullie weblog te lezen. Over wat jullie allemaal bezighoudt. In mijn herinnering gingen ons mam en ik altijd naar de Jan Bruijns. Ook een grote supermarkt. En wat ik me nog voor de geest kan halen, zijn de prijsstickertjes. Gek hè, wat je bijblijft uit je jeugd. Maar goed, net zoals ons mam ben ik ook reuze benieuwd waar die nieuwe Eurospar zit. Ik hoor het wel van haar. Voor nu de groetjes aan jullie beiden en tot een volgende keer.

Nicole