zondag 19 oktober 2008

Congres

Afgelopen week was ik in Bergen op een congres met als thema "arbeidsmiljø". In Nederland zou het arbocongres geheten hebben denk ik. Kort samengevat ging het over veiligheid en gezondheid op het werk, de krapte op de arbeidsmarkt, import van buitenlandse werknemers en de vergrijzing. Een hoop onderwerpen voor je geld dus, en dat mocht ook wel want goedkoop was het niet. Daar komt nog bij dat je hier in de meeste gevallen niet alleen de deelnamekosten moet rekenen, maar ook (vlieg)reis en overnachting. We wonen nou eenmaal in een groot land met een beperkt wegennet.
Net als veel andere gemeenten zit Risør kommune krap bij kas (en dan staat het gemeentegeld nog niet eens geparkeerd bij een IJslandse bank, kun je nagaan). Het was daarom mooi dat we de verblijfskosten binnen de perken konden houden door te overnachten bij de zus van Marit, de collega met wie ik samen naar het congres ging. Nu kostte de overnachting slechts een bloempot van de lokale keramiekbakkerij plus een chrysant.

Goed, twee-en-een-halve dag congres dus. Nog wat opgestoken? Jazeker!
Om te beginnen was het een stoomcursus integratie voor gevorderden. Onder de sprekers waren een staatssecretaris en andere politici, professoren, een filosoof, een universitair onderzoeker tevens bekend van een populair tv-programma, en een komiek. Die laatste persifleerde een groot aantal vooraanstaande Noren waarvan ik er zowaar een paar (her)kende.
Daarnaast voorzag het congres in een verdieping van mijn kennis van de Noorse taal en overige Scandinavische talen. Er waren niet alleen sprekers uit de verschillende uithoeken van Noorwegen, maar ook uit Denemarken en Zweden en die hielden, zoals dat hier gaat, hun verhaal in hun eigen taal. Grofweg kun je stellen dat voor ons en de meeste Noren het Zweeds goed te verstaan is en wat moeilijker te lezen, terwijl het met Deens precies andersom is. Omdat alle sprekers naast hun mondelinge verhaal ook een Powerpointpresentatie met tekst bij zich hadden, kwamen we onder de streep toch nog in de plus uit, om het zo maar eens te zeggen.
Tot slot leerde ik weer iets bij over de mens. Dat ging zo: de laatste avond was er een diner voor alle congresgangers. Daartoe was een deel van een enorme parkeergarage afgezet en aangekleed. Ik hoorde tot dan toe bij dat deel van de bevolking dat nog nooit warm heeft gegeten in een parkeergarage, dus ik vond het wel een apart idee. We belandden aan tafel bij twee vrouwen uit Oslo en raakten aan de praat. Toen ze hoorden dat ik uit Nederland kwam, werden ze enthousiast. Zij hadden ook een collega uit Nederland en zouden onder zijn leiding binnenkort een reisje naar Haag (zoals ze hier Den Haag noemen) en Amsterdam ondernemen. Daar hadden ze enorm veel zin in, maar ehh... wat ze zich afvroegen was hoe het in Nederland nou zat met zaken als hasjcake en coffeeshops enzo... Tja... Ik wilde natuurlijk niet onbeleefd zijn, en kon met enige moeite voorkomen dat ik dubbelklapte van het lachten. Coffeeshops zijn er inderdaad, legde ik geduldig uit, maar niet op elke straathoek en het is ook niet zo dat alle Nederlanders daar vaste klant zijn. Mijn tafelgenoten waren oprecht verbaasd. Tjonge, het zat daar in Nederland dus heel anders in elkaar dan ze altijd gedacht hadden!

Later vroeg ik me af wat dit nu eigenlijk betekende.
Zei het iets over de Noren? Het is tenslotte een volk dat relatief weinig buiten de eigen landsgrenzen komt, met uitzondering van af en toe een kant-en-klaar reis naar een warm eiland en een vluchtige "harry-tur" (alcohol en sigaretten inkooptrip) naar Zweden. Hmm, zou kunnen.
Zei het iets over Nederland? Presenteren we ons op zo'n eenzijdige manier dat het logisch is dat buitenlanders een verdraaid beeld van de werkelijkheid krijgen? Misschien.
Of zei het gewoon iets over de mens in het algemeen? Zijn we zo kortzichtig dat we ons op grond van een paar indrukken een totaalbeeld vormen van een land en een volk dat we eigenlijk niet kennen? Een beeld dat we vervolgens maar moeilijk kunnen nuanceren?
Ik houd het op het laatste.

Over arbeidsmiljø heb ik overigens ook nog het één en ander geleerd. Goed congres.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Je hebt je in ieder geval wel vermaakt.
Leuk om te lezen hoe het er op zo'n congres toe gaat.
Ik kan me best voorstellen dat ze zo'n beeld van NL hebben. Ze denken bijvoorbeeld ook dat alle Nederlanders op Klompen lopen....
Wij hebben weer te horen gekregen van de Noren dat het een heel stug volk is. Is in sommige gevallen ook wel een beetje zo....
Maar het is wel zo dat als je iets hoort over een bepaald land je dat wel onthoud. En dan krijg je dus zulke gedachtes. Fijn dat je ze toch even uitgelegt hebt hoe het zit. Want anders durfden ze misschien helemaal niet heen.;-)

Groetjes Nancy

Anoniem zei

Hallo Emmy,
wat ontzettend knap van je om naar zo'n congres te gaan. Ja, je bent natuurlijk al wat langer in Noorwegen en je beheerst de Noorse taal al veel en veel beter dan wij, maar toch..............mijn petje af hoor.
Je verhaal heeft me wel aan het denken gezet. Jij en John praten natuurlijk Nederlands met elkaar, maar de hele dag moeten jullie allebei Noors praten. En dat doen Nicole, de meisjes en ik natuurlijk niet. De meisjes horen wel 2 dagen Noors op school en brengen daar ook dingen van mee naar huis, maar Nicole en ik blijven gezellig hangen in onze eigen taal. Ook Hand beheerst het Noors al heel goed. Ik denk dus dat Nicole en ik thuis ook veel meer Noors moeten gaan praten. Zal het straks eens aan haar voorstellen.

Groetjes Ans

Anoniem zei

En al weer een beetje bij gekomen van het congres?
Ik kreeg toevallig dezelfde vraag van mijn collega. Dus ik heb ook maar even uitgelegd hoe het nu zit. Dat je echt niet in de supermarkt je drugs etc kan halen.
Vreemd eigenlijk dat ze zo denken.

Groetjes Nancy