zondag 5 oktober 2008

Herfstzondag


De storm die Nederland vannacht teisterde, heeft ook in delen van Noorwegen huisgehouden. Toen ik vanochtend beneden kwam, lagen de tuinstoelen op een hoop in een hoek van het terras en had de klimroos van de overbuurvrouw het loodje gelegd. Ik was eerlijk gezegd een beetje verrast, want toen ik zaterdag op de Noorse weersite yr.no keek, had ik niet gezien dat er zo'n storm voorspeld werd. Dat zeg misschien meer over mij dan over yr.no al is het natuurlijk de vraag in hoeverre je een weersite die zich vertaald in het Nederlands motregen.nl zou noemen, serieus kunt nemen.

Vandaag waait het nog steeds behoorlijk. De golven op zee hebben woeste witte schuimkoppen en denderen in volle vaart tegen de rotseilandjes voor de kust aan. Een mooi gezicht met de zon er op. Want die schijnt gelukkig weer. Behalve dat alles er leuker uit ziet, heeft de zon nog een ander voordeel. Het is een belangrijke verwarming voor ons huis. Zolang de zon schijnt, hoeft de kachel niet aan en dat is lekker voordelig. Ja, we blijven natuurlijk Nederlanders...

Helaas schijnt ook hier de zon niet elke dag, dus we hebben onze maatregelen voor het winterseizoen al getroffen. Vorige winter hebben we veel elektrisch gestookt (geen cv hier) en weinig op hout. Omdat we halverwege de winter verhuisden, hadden we namelijk geen grote houtvoorraad aangelegd. Elektrisch verwarmen is echter niet erg economisch, zeker niet nu de elektriciteitsprijzen stijgen, en daarnaast mist het ook nog eens de knusheid van de houtkachel. Dit jaar moest het anders, besloten we.
Wil je een beetje goed hout kopen tegen een redelijke prijs, dan moet je er op tijd bij zijn, dus John begon in augustus al met een belrondje. Enige tijd later belde de uitverkoren houtboer terug met de mededeling dat hij in de loop van de volgende week twee pallets zou komen bezorgen. Nu namen we dat bericht met een flinke korrel zout, want we hebben intussen wel geleerd dat men hier niet al te veel haast maakt als er iets geleverd moet worden. Maar deze houtboer was de uitzondering op de regel. Exact op het afgesproken tijdstip stopte zijn vrachtwagen voor de deur en even later stonden er twee pallets hout naast de weg. Nu kwam de grootste klus: het hout verslepen van de pallets naar de houtschuur. Die is onder het huis, aan de achterkant en het was dan ook een heel gesjouw om de voorraad daar te krijgen. Maar nu ligt alles netjes opgestapeld in de schuur. De kachel heeft al een paar keer gebrand. Laat de winter maar komen!

2 opmerkingen:

Hans zei

Geweldig om te zien, en lezen, hoe jullie hetzelfde meemaken als wij hier. We vertelden heel naief natuurlijk, dat we een warmepump hadden, en wat radiatoren, dus hout was niet nodig. Die enorme stugge en terughoudende Noren, yeah right, kijken je dan aan met zo'n blik in d'r ogen van: tuurlijk, radiator kan ook, is niet heel erg noors, maar als jij zo je huis wil verwarmen, vooral doen. Vervolgens informeren ze of je toch niet een beetje hout wil hebben, gewoon voor het geval dat, en dan ligt er een week later ineens zes kuub hout onder de veranda. Moet je natuurlijk wel even voor werken, en veel koffie zetten, maar dan kun je tenminste ook meedoen. Ook je vorige verhaal ken ik, ik word nog steeds enorm zenuwachtig als we op klantbezoek moeten, gelukkig heb ik hier nog geen stropdas gezien, maar evengoed ben ik toch nog vaak bang dat ik niet alles begrijp wat ze zeggen. Het verstaan gaat steeds beter, maar het zelf spreken vindt ik nog steeds erg moeilijk. Maar ze zijn zo enorm behulpzaam, en ze vinden het prachtig als je probeert noors te spreken, vinden ze echt geweldig. Nee we hebben het reuze naar de zin, en ik weet zeker dat het allemaal goed gaat komen, "det ordne seg", zeggen ze dan, wat een prachtig volk is het ook he.

Anoniem zei

De storm was hier een beetje minder denk ik. Al merk je het wel als je in een vrijstaand huis woont. Nu lijkt het allemaal wat harder. Daar wen je ook wel weer aan.
Heerlijk die brandende kachel vind ik. Wij hebben ook een warmepump maar de kachel aan vind ik wel wat hebben en het geeft zo'n behaagelijke warmte.
Volgend jaar moeten we ook hout aan gaan schaffen maar de eerste winter komen we wel door met het hout wat bij ons boven de garage ligt.
We zijn benieuwd hoe de winter hier is. maar we laten ons graag verrassen.

Groetjes Nancy