dinsdag 1 juni 2010

In Larvik is het goed wonen - deel 1

Wie in Noorwegen op vakantie is, is geneigd de pittoreske kustplaatsjes te bezoeken. Daar zijn er een heleboel van, en ze zijn zeker een bezoek waard. Een plaats als Larvik echter, rijd je snel voorbij. Voor velen is Larvik niet meer dan een afslag van de E18 onderweg van Oslo naar Kristiansand, of de plaats waar de boot uit Denemarken aankomt.

Tot vorig jaar had ik ook niet echt een beeld van Larvik. Behalve dan dat het een industriestad was. Dat klopt tot op zekere hoogte ook. Al is veel industrie inmiddels verdwenen.
Industriesteden zijn vaak een beetje grauw. Voormalige industriesteden hebben daarbij ook nog eens de neiging om triest en verlaten te zijn. Dat alles gold ook voor Larvik. Tot een paar jaar geleden...

Een ambitieuze burgemeester en een vermogende Larvik-familie bleken een goede combinatie om het "Larvik moet mooier"-project van de grond te krijgen. De haven van Colorline werd verplaatst, een deel van het voormalige havengebied werd omgetoverd in recreatiegebied met wandel- en fietspad, beachvolleybalveldjes en de onvermijdelijke ijstent. Er kwam een nieuw theater en een mooi spa-hotel.
Niet alles wat op het verlanglijstje stond, is gerealiseerd, maar Larvik is absoluut mooier geworden. Daarbij is de stad, zoals ik eerder al schreef, een prima uitvalsbasis om de prachtige omgeving te verkennen.

De hoogste tijd dus om het image dat Larvik bij Nederlanders en Nedernoren heeft een beetje op te poetsen. De komende maanden (of misschien duurt het wel langer) gaan we al het moois in beeld brengen.

Vandaag deel 1: Bøkeskogen.

3 opmerkingen:

maaike zei

Hallo Emmy,

Toevallig vond ik je blog via Google en ben eerlijk gezegd blijven hangen omdat we binnenkort naar Noorwegen op vakantie gaan en ik daarom aan het speuren was of het de moeite waard is om de eerste paar dagen rond Larvik te bivakeren.
Ik ben benieuwd wat je de komende tijd gaat schrijven over Larvik, misschien gaat dat onze keuze iets makkelijker maken.

Groetjes,

Maaike

Unknown zei

Jan en Emmy,
Volgende week neem ik deel aan de Colin Archer Race naar Stavern. Start op 17 juli in Lauwersoog. Nu was ik benieuwd of er een duikschool oid. in Larvik is. Ik heb m'n duikspullen bij me, nu nog wat plaatselijke info!
Alvast hartelijk dank,
Gerrit.

Bouwjaar68 zei

Aan Gerrit,

Heb helaas geen gegevens van je, dus plaats een reactie hier:
kijk op www.ldk.no, Larvik dykkeklubb, op Gon in Larvik.